ELECTRONIC RAGA ASSOCIATION

een onderdeel van het COMlab van de Stichting Componisten van Overbodige Muziek met
als dieper doel het onderzoeken en produceren van de electronic raga-muziek

Genres electronische muziek - Kenmerken electronic raga - MP3's

Genres binnen de electronische muziek

Met behulp van electronische apparatuur (bv synthesizers, samplers, kraakdozen, microfoons, computers) is het mogelijk vier typen geluid te produceren:

1. puls-geluiden (beats),
2. impuls-geluiden (noise, gekraak),
3. omgevings-geluiden en
4. geluidsstapelingen van onbeperkte tijdsduur (ambient).

Hoewel deze vier ingrediënten vrijwel altijd gemixed voorkomen, hebben ze toch geleid tot hoofdstromingen in de electronische muziek-beoefening:

1. de plaatselijk tegen de popmuziek aanleunende minimal music/dance,
2. de avant-gardistische kraakmuziek die ook bekend staat als “piep-knor”,
3. de soundscapes en
4. de new age/electronic raga.

Kenmerken van electronic raga

1. Gemaakt met (hoofdzakelijk) electronische apparatuur
2. Geluidsstapelingen van onbeperkte tijdsduur waarbij vaak wordt gerefereerd aan grondtonen
3. Geen vastliggende macro-structuur
4. Gebruikmakend van de manipulatieve aspecten van tijdloosheid
5. Geen zoeken naar het oplossen van muzikale spanningen
6. Gebaseerd op de CFM-tuning (A=235)

In het kort: de electronische raga heeft met haar oosterse variant de "klassieke" indiaas-pakistaanse raga gemeen het gebruik van grondtonen, het gebruik van een op de rotatie-snelheden van de Aarde gebaseerde stemming en, meer in het algemeen, haar vaak (maar niet altijd) rustige karakter. Van oosterse ragaregels zoals bijvoorbeeld het toepassen van verschillende toonreeksen voor op- of neer-gaande bewegingen wordt geen gebruik gemaakt. Het is een bij uitstek westerse eigentijdse vorm met ruimte voor het toepassen van verschillende in de electronische muziek gangbare stijlen.

Voorbeelden van verschillende stijlen (mp3)

Ardjunity - Chakra 2
pure electronic raga vanaf één grondtoon

CFM - Leading the Field
puls-raga met verschuivende grondtonen: vanuit Bes naar Dis, F en B

Bianca Holst - Akoestische Reiniger Niveau 6
impuls-raga met stem & synths, zonder vaste grondtoon

Nul Kelvin - Hunebed D50
tijdloze gelaagdheid met synths, electrisch gitaar en tonband

Pudovkin - Proces
raga met impuls-slagwerk en tegensturende gelijkblijvende toonreeksen

Voor informatie over de makers zie de websites van
Ardjunity, Bianca Holst, Nul Kelvin
en Hero Wouters.


all music & contents ©2006 by Stichting COM & composers